Leerlingen spelen voorstelling ‘De Wereld van Peer’

Kinderopera met Phion en Nederlandse Reisopera

Alle leerlingen van onze school speelden maandag 11 oktober mee in een speciale voorstelling ‘De wereld van Peer’, een naar de huidige tijd vertaald verhaal van Peer Gynt. De muziek hiervan is in 1876 gecomponeerd door Edvard Grieg bij het gelijknamige toneelstuk van Henrik Ibsen.

Phion en Nederlandse Reisopera
Door middel van een inschrijving via Spel& van Welzijn Bommelerwaard was de school samen met 19 andere basisscholen in Gelderland ingeloot om mee te doen aan deze nieuwe opera. In samenwerking met Phion (Orkest van Gelderland en Overijssel) en Nederlandse Reisopera mochten de leerlingen ervaren hoe het is om zelf te zingen, te acteren, te dansen, kostuums en decors te maken. Het verhaal is in een paar dagen ingestudeerd met de hulp van drie workskhopleiders van Nederlandse Reisopera en leerkrachten.

De voorstelling
De kinderopera ging over Peer, een ondeugend jongetje dat de verjaardagstaart van de juf opgegeten had. Onderwerpen als sociale media, op reis gaan en klimaatverandering kwamen ook aan bod. Na intensief knutselen en oefenen werd de voorstelling in school opgevoerd in het bijzijn van ouders en verzorgers. De groepen speelden om de beurt een onderdeel van het verhaal onder begeleiding van drie Phion-musici op viool, altviool en cello. Karlijne van der Vos, directeur van de school, over deze buitenkans: “Kunst- en cultuureducatie zijn van grote waarde voor de ontwikkeling van kinderen. De voorstelling draagt bij aan de verbreding van hun horizon en inspireert leerlingen om buiten kaders te denken en te doen. Kunst beleven en beoefenen kan op een manier die past bij zijn of haar eigen identiteit. Dat hebben we in deze kinderopera goed kunnen ervaren. Het was voor iedereen een onvergetelijk en bijzondere ervaring.”

(Bron: Bommelerwaardgids)