Wethouder Karima Bouchtaoui leest voor

Start Nationale Voorleesdagen

De Nationale Voorleesdagen zijn landelijk van start gegaan. Wethouder Karima Bouchtaoui heeft een aftrap aan het evenement in de gemeente Zaltbommel gegeven. Afgelopen woensdag 25 januari bracht Bouchtaoui een bezoek aan de basisschool D.W. van Dam van Brakelschool waar de wethouder aan de leerlingen heeft voorgelezen.

De Nationale Voorleesdagen worden sinds 2003 op initiatief van Stichting Lezen jaarlijks georganiseerd door Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Het evenement dat dit jaar van 25 januari tot en met 4 februari plaatsvindt, heeft als doel het voorlezen aan kinderen van nul tot en met zes jaar onder de aandacht te brengen.

Dalende trend
De meeste basisscholen organiseren activiteiten in het kader van de Voorleesdagen, zo ook de D.W. van Dam van Brakelschool. Daar is het lezen het hele jaar door een zeer belangrijk punt geworden. “Er is landelijk een dalende trend te zien in de leesopbrengst. Wij zagen dat ook hier terug op school. Toen hebben we gezegd: daar moeten we actief mee aan de slag”, vertelt de directrice Karlijne van der Vos.

In de klas wordt er daarom elke dag gelezen. De leerlingen hebben daarnaast aan het begin van het schooljaar een tekenactie gehouden waarmee ze geld hebben opgehaald. Daardoor staat de schoolbibliotheek nu vol met de allernieuwste boeken.

Alle groepen doen mee
“Wij grijpen alle momenten aan om het lezen in de schijnwerpers te zetten”, zegt Van der Vos. En dat doet de school ook tijdens de Nationale Voorleesdagen. Het evenement is officieel bedoeld voor kinderen van nul tot en met zes jaar, maar op de Brakelse school doen alle groepen mee.

“Verhalen zijn een brandstof voor het brein. Je hoort een verhaal, je gaat erover nadenken. Kinderen kunnen zich identificeren met de personages. Ze krijgen met verschillende thema’s te maken”, licht Van der Vos toe. “Het voorlezen zorgt ook nog voor een stukje rust en ontspanning.”

Investeren in kinderen
Wethouder Bouchtaoui heeft in de ochtend eerst een kwartier voorgelezen aan de jongste kinderen uit groepen één tot en met vier en daarna aan de oudere leerlingen uit groepen vijf tot en met acht. “Het is heel erg leuk om daadwerkelijk tussen de leerlingen en de leerkrachten aanwezig te zijn, want hier doe je het voor. Hier zit de volgende generatie Zaltbommelaren en daar moeten we in investeren”, vertelt Bouchtaoui.

De leerlingen hebben heel aandachtig naar de wethouder geluisterd. De directrice merkt ook dat het enthousiasme voor lezen onder de leerlingen toeneemt. Van der Vos: “Ze vertellen bijvoorbeeld: juf, ik heb een boek met kerst gekregen. Dat hebben we al heel wat jaren niet meer gehoord.”

Zelfredzaam
Bouchtaoui benadrukt ook het belang van lezen, niet alleen onder kinderen. “Hoe meer mensen lezen, hoe taalvaardiger ze worden. Daardoor kunnen ze zichzelf veel beter in de maatschappij redden.”

Bron: Bommelerwaardgids.nl

Foto: Koen Vandenput)